Şeyhu’l Meşâyih Vazifesine Gelmeleri

Esad Efendi (k.s.), II. Abdülhamid zamanında, Ahmet Muhyiddin Efendi’nin reis olduğu dönemde Meclis-i Meşâyıh âzâsı olmuştur. Erbil’e gidip geldikten sonra tekrar 1332/1914’de Meclis-i Meşâyıh üyeliğine getirilir. Yine, aynı yıl Elif Efendi’nin istifası üzerine Meclis-i Meşâyih Reisliği’ne getirilir.46 Reislik maaşı bin kuruş olarak belirlenmiştir.
Reisliğe tâyin tarihi: 22 Cumâdelâhıre 1332/5 Mayıs 1330. Esad Efendi (k.s.)’nin görevlendirilmesiyle ilgili yazı şu şekildedir:
Meclis-i Meşâyih hey’et-i hâzırâsının tebdiliyle, riyasetine Kelâmî Dergâhı şerifi şeyhi Erbilli Şeyh Esad ve âzâlıklarına Yenikapu Mevlevihanesi şeyhi Abdülbaki ve Hazret-i Hüdayî Dergâhı şeyhi Gülşen Efendiler tâyin olunmuştur. Bu irade-i seniyyenin icrâsına makam-ı meşihat memurdur.
22 Cemaziye’l-âhir sene 1332/1913
Mehmet Reşad-Şeyhülislâm Hayri
(Ceride-i İlmiyye, sayı. 1, sene 1332/1913)
Meclis-i Meşâyih Reisliği yaparken Esad Efendi (k.s.), tekkelerin ıslahı ve şeyhliklerine ehliyetli kimselerin tâyini ile şeyh evladının en iyi şekilde yetiştirilmelerini temin istikâmetinde çalışmalar yapar. Padişah Sultan Reşâd’ın sevgisini kazanan Esad Efendi (k.s.), aynı yıl içinde “Surre Emîni” olarak hacca gönderilir. 1331/1915 yılında Meclis-i Meşâyih reisliğinden istifa eder.
Surre Alayı uğurlanırken, Esad Efendi (k.s.) yanında törene katılanlarla birlikte bir İtalyan ressamı tarafından resmedilmiştir. Bu resim şu anda İstanbul’da Dolmabahçe Sarayı’nın girişinde bulunmaktadır. İtalyan ressamlarda, ressamın kendisini resme katması âdet oluğu için resimde İtalyan ressam da bir kenarda görünmektedir.




